5 היבטים שחשוב לדעת לפני פיתוח מיזם תוכנה מוצלח

5 היבטים שחשוב לדעת לפני פיתוח מיזם תוכנה מוצלח

שיתוף
facebook
3 נוב 2017

סוד גלוי היום הינו שהמערכות הממוחשבות הופכות להיות היום חלק הכרחי בכל עסק בעולם בין אם בצורת שימוש בתוכנות קיימות, פיתוחי תוכנה קטנים להתאמת תוכנה קיימת לצרכי העסק או פיתוח חדש ומותאם לגמרי לעסק החל מאתר אינטרנט וכלה בתוכנות לניהול העסק, מערכותיו ומוצריו.

פיתוח או התאמת תוכנה יכולים להיות אירוע מכונן לעסק ולצמיחתו, אך באותה מידה, ולצערנו זה קורה בלא מעט מקרים, אירוע טראומטי הגוזל משאבי ארגון וממון רבים.

ריכזנו עבורכם חמישה מספר כללי עשה ואל-תעשה בעת כניסה לפרויקט פיתוח תוכנה

  1. וודאו שטרם היציאה לדרך הכנתם עם גורם מפתח איכותי אפיון ברור ומוסכם

    בחירה נכונה של הגורם המפתח הינה גורם מהותי בסיכויי הצלחת הפרויקט. מפתח בעל ניסיון יקצר תהליכים קבלת החלטות וייעל את התהליך כולו שלרוב לכם אין כל ניסיון בו. אתם תוכלו להתרשם ממקצועיותו של הגורם המפתח ומאיכות התקשורת מולו וזאת על ידי שתוודאו שהוכן אפיון ברור, מסודר ומפורט. תהליך הכנת האפיון הינו הכרחי הן לצורך הגדרה ברורה של הצרכים, העדיפויות והתוצר הצפוי והן למטרות גיבוש תקציב ולוחות זמנים. אל תעשו קיצורי דרך. שלמו עבור האפיון כמה שצריך כדי שתושקע בו תשומת לב ומחשבה מעמיקה. באמצעות אפיון איכותי תחסכו כסף וזמן חשובים בכך שבעת הכניסה לפרויקט עצמו תגדילו יעילות ותקטינו טעויות ואי הבנות – ועל הדרך תוכלו גם להתרשם ממקצועיות ואיכות התקשורת והעבודה עם הגורם המפתח לפני שנכנסים להתחייבות כבדה…
  2. ודאו שהגורם המפתח יצר תכנון וחלוקת עבודה נבונה שעומדת ביעדים

    לאחר שסגרנו אפיון איכותי וברור לנו מה אנחנו רוצים ואיך נוציא אותו לפועל, השלב הבא הינו תכנון מוצלח של תכנית העבודה. פיתוח נכון דורש אפיון והנדסת מערכת על ידי אנשים שביצעו פרויקטים דומים בעבר ומסוגלים לראות מספר צעדים קדימה.
    אם שכרתם לשם כך גורם מפתח חיצוני – זו אחריותו – ודאו רק שאכן קיימת תכנית ברורה. אולם, אם החלטתם לפתח תוכנה באמצעו אנשי צוות של העסק ודאו שהוכנה תכנית עבודה ברורה שמשקפת את דרישות האפיון ולוח זמנים ברור וששכרתם מתכנת מנוסה לבניית יסודות המערכת שיודע לפזר את הפיתוח ל”ענפים” נכונים, באופן שישאיר גמישות בפיתוח וחלוקת העבודה לתתי משימות.
    כאשר הדבר אפשרי נסו לעבוד בשיטות שמאפשרות עבודה בצעדים קטנים שמאפשרים בקרה משופרת. שיטות כמו Agile ו Scrum מעודדות אותנו להתקדם בפיתוחים קצרים כך שכל שבועיים רואים תוצאות. גישה זו מונעת הפתעות בסוף הפיתוח, משפרת יכולת עמידה בלוחות זמנים ומחזקת את הקשר בין צוות הפיתוח ללקוח (פנימי או חיצוני).
    וחשוב – היצמדו ככל שניתן לאפיון והימנעו משינויים תכופים או מהותיים. שנויים אלה גורמים לרוב לחריגה בתוכניות ובתקציבים שתוכננו ולעיתים לנזק מהותי לתוכניות המיזם כולו.
  3. “תפשת מרובה – לא תפשת” – התמקדו במספר מוגדר של מודולים שהם בליבת המערכת החדשה – אך ודאו שהם עובדים באופן מושלם

    בתור יזמים או בעלי עסק – אנחנו חושבים כמה צעדים קדימה, מדמיינים את המוצר עם אינסוף מודולים והתממשקות לשירותים חיצוניים. אנחנו כחברת פיתוח נתקלים בתופעה זו כמעט כל יום. רוצים הכל כאן ועכשיו ללא תשומת לב לעלות, זמן או המשמעות של שינויים.
    ניסיון החיים מראה שככל שמעמיסים בשלבים הראשונים כך גדל הסיכוי שבסוף לא נקבל מוצר או נקבל מוצר מלא פשרות ובאגים כי נגמר הכסף או הזמן או כי נתקלנו בדברים שלא חשבנו עליהם קודם (וזה תמיד קורה במערכת מורכבת – גם באפיון “מושלם”). מניסיוננו דווקא גישה צנועה ומדורגת מספקת יעילות גבוהה לטווח ארוך.
    מוצרים ברורים וללא יותר מידי עומסים מגדילים את הסיכוי להשלמה איכותית ובמועד, קלים יותר ללמידה על ידי המשתמשים, מצריכים פחות עלויות תחזוקה ואינטגרציה של הכלים ומאפשרים קבלת החלטות מושכלת יותר על שלבי הפיתוח הבאים של השבחת או פיתוח המערכת. שמרו על עצמכם ראליים וממוקדים בעיקר והישמרו מהעמסת יתר.
  4. היזהרו מטכנולוגיות חדשות – נסו לבחור טכנולוגיות מקובלות ולא דווקא הטכנולוגיה האחרונה שיצאה

    הרבה פעמים אנחנו שומעים על טכנולוגיה חדש שיצאה והופכת לטרנד החם של המפתחים, אך לצערנו השוק מלא בכלים חדשים שלא תמיד יאומצו כסטנדרט או לחליפין יישארו כנישה מאוד מצומצמת.
    בדקו היטב את הטכנולוגיות המוצעות לכם. בררו אם עומדת מאחוריהם קהילת פיתוח גדולה לכלים שבהם נעשה שימוש, ואולי גם קיימים פתרונות חלקיים ברשת שיכולים לחסוך עלויות פיתוח. בפיתוחים מורכבים חשוב לא פחות גם לבחור בכלים ש”יש להם אבא”. שימוש של כלים מחברות גדולות ויציבות (כמו Microsoft או אחרות בתחומן) מבטיח שגם בעוד שנים יהיה לך גב טכנולוגי ואפשרות לגייס מתכנתים מנוסים בתחום או בשפה.
  5. וכבר בהתחלה – הביטו גם קדימה – השקעה בתחזוקה שוטפת של תוכנה משלמת את עצמה לאורך חיי המיזם

    עסקים רבים משקיעים משאבים רבים בפיתוח התוכנה אולם במקרים רבים מקדישים פחות מחשבה לתחזוקה חכמה של המערכת כדי להאריך את חייה וכדאיותה. זכרו – תוכנה הינה “יצור חי”, וככזו, כמו בביולוגיה ה-DNA , ככל שהיצור חי יותר זמן חלים בו באגים ותקלות שאם לא מזוהות בזמן ומתוקנות איכותית יהפכו להיות לנגע שעשוי לפגוע אנושות בתוכנה. עיוותים אלה חלים בגלל שינויים מקומיים שבוצעו בקוד לצורך התאמות שונות שנדרשו, טכנולוגיות שהתיישנו ודברים שלא נלקחו בחשבון בעת התחלת הפיתוח.
    יזמים רבים “מפחדים” לגעת בתוכנה עובדת, אך לאורך זמן גישה כזאת יוצרת קוד מלא ב”טלאים” ודורשים תחזוקה יקרה, עד כדי כך שלפעמים, בסוף, מתפתחת תחושה שבמקום לתקן כבר עדיף לפתח את כל התוכנה מחדש.
    בתחזוקה נבונה ושיטתית של המערכת, ניתן לדחות מהותית שלב זה ולשמר את פעילותה היעילה של המערכת. הדרך לכך היא לבצע באופן מתוכנן ויזום, אחת לתקופה, מהלכי שדרוג ועדכון כוללים שבהן יבחנו כל השדרוגים והשיפורים שבוצעו או שנדרשים, תוך ראיה כוללת וסדורה וכדי למנוע את תופעת הטלאים. ביצוע האינטרגציות והשיפורים באופן סדור זה יאריך את חיי המערכת ואת איכות תפקודה בתאימות עם הסביבה הטכנולוגית המתפתחת.

שורה תחתונה – התוכנה שתפתחו יכולה להיות ההבדל בין הצלחת העסק או נזק במשאבים ובזמן, שלעיתים יקשה להתאושש ממנו.
שמרו על 5 הדגשים שהעלינו, ודאו שאתם משקיעים את המחשבה והתכנון בצורה שקולה, בחרו היטב את שותפיכם למסע, ודאו היות תכנית עבודה ברורה ומבנה ותכולה מעשיים וממוקדי מטרה ותגיעו מהר למטרה ללא אובדן זמן ומשאבים. בהמשך, אל “תחסכו”, השקיעו בתבונה בתחזוקה השוטפת ושדרוגים סדורים – וזו בתמורה תייצר לכם יעילות עבודה ואורך חיים מקסימלי של כלי התוכנה שבניתם.

bosonet פיתוח אפליקציות למובייל ברמה הגבוהה ביותר
אנו הופכים רעיונות למציאות!

למידע נוסף השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם


בואו להתיעץ איתנו

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.